Wat een heerlijkheid! Met weemoed denken we terug aan de tijd dat Audi hun RS’en voorzag van het geweldige atmosferische 4.2. liter V8 blok. 420 PK en 430 Newton meters aan koppel, maar veel belangrijker, onevenaarbare emotie en rijbeleving! Die beleving werd niet alleen tot stand gebracht door de motor, maar ook bij het aanvoelen van het alcantara stuurwiel en handmatige versnellingspook. En hoewel deze Avant uitermate geschikt is als dailey driver, is het van elke kilometer ademloos genieten!
Het begint wanneer u plaatsneemt in de RS4-kuipstoelen. U leest het goed, u neemt plaats “in” de stoelen, aangezien u als het ware ingemetseld zit, zodat bij elke voortstuwing of zijlingse beweging optimale steun genoten wordt. Elke forse aanraking van het gaspedaal zorgt voor een lancering in de rug. En dankzij het Quattro systeem wordt het vermogen optimaal op de weg geplaatst. Leuk feitje is de wetenschap dat elke pk slecht 3,93 kilogram hoeft te verplaatsen! En wanneer u met een warme motor op de autobahn bij 250 kilometer per uur nog even door kunt schakelen naar de zesde versnelling weet u welk een race-station deze RS4 kan zijn!
Afgezien van alle technieken, is de RS4 ook een prachtauto om te zien. Met de uitgeklopte wielkasten en aangepaste aerodynamica laat de Audi geen twijfel bestaan over welk een krachtpatser hij is. Bovendien prijken op alle zijden van de auto de RS4 emblemen, en is ook de motorsound hoe je het van een RS4 V8 mag verwachten. Het interieur is ook helemaal af. Naast de zojuist genoemde kuipstoelen en alcantara stuurwiel en versnellingspook, beschikt het Audi Exclusive lederen interieur over een grijs contrasterend stiksel en pianolak inleglijsten. Naast sportief is de Audi dankzij deze details ook ontzettend tijdloos.
Deze Audi RS4 4.2 V8 Quattro hebben we kunnen bemachtigen in Zwitserland. Kenners weten dat dit land het auto walhalla is. Doorgaans worden auto’s perfect onderhouden. En wanneer u dit geweldige land eens hebt mogen bezoeken is u ongetwijfeld de wonderschone cultuur en natuur opgevallen. Zo heeft Zwitserland een strikte maximumsnelheid waardoor ook deze RS4 steenslag vrij is, en kunnen we niet anders dan concluderen dat het de vorige eigenaar gelukt is om deze Audi in topstaat te houden. Uiteraard is de volledige historie bij de auto aanwezig.